Studium pro provázející učitele
Provázející učitel je zkušený učitel, který vede studenta učitelství na pedagogické praxi a spolupracuje s ním při realizaci výuky ve třídách, ve kterých vyučuje. Student s provázejícím učitelem výuku připravuje, realizuje a následně reflektuje. Právě reflexe proběhlé výuky je jedním z klíčových faktorů, který přispívá k rozvoji kompetencí studenta učitelství během praxe. Díky společné reflexi studenta a provázejícího učitele je prožitá zkušenost zpracována, analyzována a jsou navrženy možné další kroky pro zlepšení. V procesu reflexe dostává student zpětnou vazbu a dochází k propojování teoretického poznání a praktické zkušenosti, což může výrazně urychlit rozvoj kompetencí studenta oproti situaci bez reflexe výuky (více viz Korthagen F., 2001: Linking Practice and Theory: The Pedagogy of Realistic Teacher Education).
Novelizace zákona o pedagogických pracovnících zakotvila od 1. 1. 2024 v regionálním školství pozici provázejícího učitele. Pro období 2023–2025 vyhlásilo MŠMT pokusné ověřování Systému podpory provázejících učitelů, do kterého byla zařazena i FF UP prostřednictvím ICV. Pro spolupráci bylo vybráno 11 provázejících učitelů v akademickém roce 2024/2025 a 16 provázejících učitelů pro období 9-12/2025.
Výkon role provázejících učitelů zahrnuje:
- 20 hodin vstupního povinného vzdělávání
- 45 hodin průběžného vzdělávání (absolvování do 2 let)
Více informací na webu MŠMT zde https://www.msmt.cz/vzdelavani/pokusne-overovani-system-podpory-provazejicich-ucitelu-
Další informace budou doplněny