Udržitelný socíální pracovník
Kurz je zaměřený na posílení kompetencí sociálních pracovníků a dalších profesionálů podílejících se na výkonu sociální práce udržet a rozvíjet své psychické zdraví a psychickou odolnost. Jeho stěžejním cílem je tedy rozšiřování dovedností (upskilling) pomáhajících profesionálů při výkonu jejich povolání.
Kurz představuje psychohygienu jako nástroj prevence syndromu vyhoření, který směřuje k rozvoji a podpoře duševního zdraví. Jedná se o soubor informací a konkrétních postupů, jejichž cílem je snížení dopadů nepříznivých vlivů (stresorů) na člověka, a naopak zvýšení dopadů posilujících vlivů (salutorů) na jeho duševní kondici a rovnováhu. Sociální pracovníci a další pomáhající pracovníci jsou ve své profesi často vystaveni významným zátěžím a rizikům, které jsou zapříčiněny tím, že hlavním nástrojem sociální práce je samotný pomáhající pracovník a vztah mezi klientem a pomáhajícím pracovníkem. Psychohygiena zahrnuje péči o tělo, psychiku a vztahy.
Struktura programu:
Úvodní tutoriál
Vyučující: PhDr. Eva Klimentová, Ph.D.
Forma výuky: webinář
Úvodní tutoriál slouží k seznámení účastníků s průběhem a organizací kurzu. Během něj bude představeno studijní prostředí Moodle, ve kterém budou dostupné všechny podklady a úkoly k jednotlivým předmětům. Účastníci získají přehled o nárocích na jejich aktivitu, organizaci kurzu a podobě závěrečného hodnocení.
Cíle tutoriálu:
Po absolvování úvodního tutoriálu účastníci:
- získají znalost práce s online prostředím Moodle (včetně přístupu ke studijní opoře a průběžnému plnění úkolů)
- porozumí organizaci a průběhu kurzu
- budou informováni o podmínkách úspěšného zakončení kurzu a získání mikrocertifikátu
Pomáhající profese a duševní zdraví
Vyučující: Mgr. Tereza Rumlerová, Ph.D.
Forma výuky: webinář
Moc a bezmoc v pomáhajících profesích. Duševní zdraví v kontextu bio-psycho-socio-spirituálního přístupu k člověku. Duševní zdraví v rámci pomáhající profese, jež klade nemalé požadavky na výdej energie pro poskytování adekvátní péče.
Hrozby pro duševní zdraví, udržitelnost duševního zdraví a kondice
Faktory, které negativně ovlivňují psychické zdraví. Stres. Trauma. Rozdíl mezi stresem a traumatem. Jak lze pečovat o duševní zdraví. Možnosti psychohygieny.
Syndrom vyhoření
Příčiny, projevy a důsledky. Chronická zátěž a osobnostní dispozice. Projevy a příznaky burn-out syndromu v bio-psycho-sociální oblasti.
Možnosti prevence a léčby syndromu vyhoření
Interní a externí postupy. Salutoprotektivní faktory, které mohou účinně pomoci v prevenci i samotné léčbě syndromu vyhoření.
Cíle tutoriálu:
Po absolvování úvodního tutoriálu účastníci:
- rozumí pojmům pomáhající profese, duševní zdraví, syndrom vyhoření
- znají a dokáží rozeznat hlavní hrozby pro duševní zdraví
- znají a dokáží určit příčiny, projevy a důsledky syndromu vyhoření
- znají možnosti prevence a léčby syndromu vyhoření
Strategická práce se vztahem s klientem
Vyučující: Mgr. Katarína Banárová, Ph.D.
Forma výuky: webinář
Obsah tutoriálu:
Strategická práce se vztahem s klientem
Vztah mezi klientem a sociálním pracovníkem jako základní́ aspekt efektivní spolupráce. Nastavení profesionálního vztahu a jeho procesní aspekty. Prosociální chování jako základní́ předpoklad k pomáhající profesi.
Nastavení hranic
Hranice v profesionálním vztahu mezi sociálním pracovníkem a klientem. Jejich úloha pro optimální rozvoj nejen klienta, ale i sociálního pracovníka. Charakteristika, vznik a udržování hranic mezi klientem a sociálním pracovníkem.
Zvládání nároků náročné komunikace
Komunikace jako prostředek pro vytváření a udržení vztahu mezi klientem a sociálním pracovníkem. Verbální a neverbální komunikace, efektivní komunikace, komunikační strategie při řešení interpersonálních konfliktů.
Psychohygiena
Psychohygiena jako nezbytná podmínka pro efektivní vykonávání všech pomáhajících profesí. Zátěž v práci, zdroje zátěže a efektivní možnosti jejího zvládání.
Cíle tutoriálu:
Po absolvování úvodního tutoriálu účastníci:
- dokáží detekovat citlivé body nastavení hranic při strategické práci se vztahem s klientem
- znají rizika pomáhající profese pro své duševní zdraví a vědomě s nimi pracují
- dokáží identifikovat dosažitelné nástroje zvládání náročné komunikace v pomáhajícím vztahu
- znají základní nástroje psychohygieny
Multidisciplinární spolupráce a celoživotní vzdělávání
Vyučující: PhDr. Eva Klimentová, Ph.D.
Forma výuky: webinář
Obsah tutoriálu:
Case management
Výklad pojmu a jeho interpretace, historie case managementu, typy case managementu, zhodnocení jejich potenciálu a limitů. Základní proces case managementu, kroky, cíle, nastavení spolupráce.
Základní nástroje case managementu
Síťování. Individuální plánování. Pravidla, možnosti a limity individuálního plánování. Případové konference. Indikace pro případovou konferenci, proces, možnosti, rizika. Případová supervize.
Celoživotní vzdělávání pomáhajícího pracovníka
Výchozí základní kvalifikace pro výkon sociální práce. Vzdělávací potřeby, vzdělávací požadavky, vzdělávací plán. Role pracovníka a zaměstnávající organizace při plánování vzdělávání.
Motivace ke vzdělávání
Vzdělávací potřeby, aplikace do praxe, udržitelnost motivace a efektů vzdělávání. Výstupy učení. Klíčové kompetence sociálního pracovníka, kompetenční model vzdělávání, identifikace klíčových kompetencí a jejich osvojování.
Cíle tutoriálu:
Po absolvování úvodního tutoriálu účastníci:
- dokáží vysvětlit potřebu a benefity multidisciplinární spolupráce jako jednoho z nástrojů udržitelnosti duševního zdraví pomáhajícího profesionála
- rozumí potřebě celoživotního vzdělávání pomáhajících pracovníků
- rozumí kompetenčnímu modelu vzdělávání a dokáží jej využít pro vlastní rozvoj
- dokáží si vytvořit vlastní vzdělávací plán
Péče o tělo a duši
Vyučující: Mgr. Tereza Rumlerová, Ph.D.
Forma výuky: webinář/prezenční výuka
Obsah tutoriálu:
Péče o tělo a duši (on-line)
Souvislost mezi tělem a duší jako velká otázka jak filozofie, psychologie, tak i medicíny. Psychosomatika. Psychosomatické teorie. Různé aktivity a jejich vliv jak na tělo, tak na duši. Zdravý vztah k jídlu, přejídání, anorexie a bulimie.
Udržitelnost psychického/duševního zdraví (on-line)
Orientace v zahlcujícím množství informací o duševním zdraví a jeho udržování. Kdy vyhledat odbornou pomoc a jak nenaletěl takzvaným „psychošmejdům“. Spiritualita jako složka podporující psychické zdraví.
Relaxace (2 hodiny prezenčně)
Umění relaxace jako nástroj v prevenci syndromu vyhoření a udržování psychické a fyzické pohody. Praktické ukázky metod relaxace. Pohybové aktivity vedoucí k podpoře zdraví – nabídka a ukázky.
Cíle tutoriálu:
Po absolvování úvodního tutoriálu účastníci:
- rozumí vzájemnému ovlivnění těla a duše, jsou seznámeni se základy psychosomatiky
- rozumí zdravému vztahu k jídlu a jeho možným poruchám
- dokáží rozpoznat varovné signály duševního stavu indikující potřebu odborné pomoci
- jsou si vědomi rizik spojených s působením psychošmejdů
- znají základní postupy relaxace a umí je prakticky použít za účelem posílení svého duševního zdraví
Mindfulness
Vyučující: Mgr. Lenka Terezie Růžičková
Forma výuky: webinář/prezenční výuka
Obsah tutoriálu:
Úvod do mindfulness a jeho přínosy v sociální práci (on-line)
Základní principy mindfulness přístupu a jeho praktické přínosy v kontextu sociální práce. Základní cvičení. Možnosti, jak mindfulness integrovat do každodenního života i profesionálního prostředí.
Naslouchám tobě, naslouchám sobě: Mindfulness při práci s klienty (on-line)
Možnosti využití mindfulness při přímé práci s klienty. Praktická cvičení zaměřená na všímavou komunikaci a práci s emočními reakcemi během rozhovoru s klientem.
Tělo jako zdroj: Somatické techniky pro uvolnění a ukotvení (prezenčně)
Práce s tělem a jeho propojení s vědomou pozorností. Nácvik jednoduchých pohybových a relaxačních technik využitelných pro regeneraci pomáhajícího pracovníka i pro podporu klientů v náročných situacích.
Péče o sebe: Mindfulness jako prevence syndromu vyhoření (prezenčně)
Představení a nácvik technik všímavosti pro osobní pohodu a prevenci vyhoření. Vytvoření vlastní strategie pro podporu well-beingu a rovnováhy mezi pracovním a osobním životem.
Cíle tutoriálu:
Po absolvování úvodního tutoriálu účastníci:
- znají základní prvky mindfulnes
- umí prakticky využít pro svou psychohygienu základní prvky mindfulnes
- znají další strategie pro podporu well-beingu
Supervize
Vyučující: Mgr. Gabriela Mahrová
Forma výuky: prezenční výuka
Obsah tutoriálu:
Supervize – teoretický úvod
Seznámení se základní definicí s důrazem na sebereflexi, zamyšlení nad pojetím supervize s integrativním obsahem. Teoretické ukotvení účelu supervize. Teoretická úvaha nad rozdíly mezi supervizí a psychoterapií doplněná o nácvik vnímání zpětné vazby v supervizi.
Cíl a formy supervize
Teoretický úvod zaměřený na cíl a formy supervize. Ukázka jedné z forem skupinové supervize - Balintovská skupina se zapojením všech frekventantů.
Průběh supervize
Teoretický úvod a možnosti průběhu supervize. Zavádění supervize, kontraktování, evaluace, ukončování a formy zápisu se supervize. Vlastní vnímání obav, přání a reality supervizního procesu. Praktické nácviky a práce v triádách, vytvoření supervizní poptávky, kontraktování a zápisu ze supervize.
Dilemata v supervizi
Supervizní dilemata a rozvoj schopnosti dívat se na profesní témata z více stran. Techniky pro rozvoj sebereflexivního myšlení, zejména technika využívaná v supervizi - kolo rovnováhy. Závěrečné shrnutí a evaluace formou skupinové diskuze s použitím přímé zpětné vazby.
Cíle tutoriálu:
Po absolvování úvodního tutoriálu účastníci:
- znají základní postupy supervize
- dokáží formulovat supervizní zakázku
- jsou si vědomi benefitů supervize jako nástroje prevence syndromu vyhoření
Závěrečné kolokvium
Vyučující: PhDr. Eva Klimentová, Ph.D.
Forma výuky: prezenční výuka
Kolokvium a evaluace kurzu proběhnou bezprostředně po zakončení prezenčního bloku výuky.
Následně účastníci kurzu obdrží mikrocertifikát (online zaslání na e-mailové adresy).
Kolokvium spočívá v rozboru a reflexi dosažených výsledků učení a zpětné vazbě zaslaných podkladů na témata kursu.
Tato část má zároveň administrativní účel (dotazy účastníků, dořešení potřebných náležitostí).

NPO_UPOL_MSMT-2118/2024-4