Baroko 2017 nabídne čtyři večery se starou hudbou

Repro: Žurnál UP
Neděle 29. říjen 2017, 8:01 – Text: Milada Hronová

Ve svém jubilejním ročníku chystá festival Baroko čtyři koncerty, v nichž zazní jedinečné skladby z hudebních sbírek hraběte Questenberga z Jaroměřic nad Rokytnou a olomouckého biskupa Karla Liechtensteina. Během listopadu se přehlídka staré hudby uskuteční například v Mozarteu Arcidiecézního muzea Olomouc a Kapli Božího Těla Uměleckého centra UP nebo v kryptě katedrály sv. Václava.

Od 5. do 22. listopadu bude Olomouc patřit již dvacátému ročníku festivalu staré hudby Baroko. I letos přehlídka nabídne reperoár vzniklý v rozmezí let 1600 – 1800. Festival každoročně klade důraz na uvádění novodobých premiér skladeb přímo z Olomouce či moravských archivů. Typickým pro něj je interpretace staré hudby na historické nástroje.

„Srdečně zvu na novodobou premiéru Requiem Claudiae Imperatricis Philippa Jacoba Rittlera za zemřelou císařovnu Claudii Felicitas, druhou manželku císaře Leopolda I. Její partitura byla novodobě vydána na katedře muzikologie FF UP v roce 1998. Trvalo tedy dvacet let, než došlo k jejímu provedení,“ řekl pořadatel festivalu Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy pedagogické fakulty. Přestože se trend jak hrát autenticky starou hudbu mění, festival si podle Hanzlíka dokázal po dvacetiletí svou základní linii udržet.

„Zúžili jsme postupem času jen počet koncertů. Především proto, že se většinu z programu snažíme studiově zvukově zaznamenávat, k čemuž potřebujeme mnohem více času. Tato práce s sebou nese i vyšší náklady. Zvukové záznamy však považuji za zásadní. Koncert je totiž něco, na co se rychle zapomene a také ho slyší omezený počet posluchačů. S nahrávkou se naopak dá dále pracovat,“ dodal Tomáš Hanzlík. Doplnil, že součástí festivalu Baroko už nejsou i neobarokní skladby, které dnes obsahuje o něco „mladší“ festival Opera Schrattenbach.

Festival Baroko je určený všem, kdo mají rádi starou hudbu. Za dobu jeho trvání to byla hlavně hudba piaristických skladatelů a hudba olomouckých kapelníků. V poslední době nabízí jedinečnou hudební sbírku hraběte Questenberga z Jaroměřic nad Rokytnou, v níž jsou skladby Carla Müllera, Antonia Caldary či Leonarda Vinciho. Letos bude jeden koncert věnovaný i hudebníkům olomouckého biskupa Karla Liechtensteina-Castelcorna, v jehož sbírce jsou skladby Philipa Jacoba Rittlera a Heinricha Ignace Franze Bibera.

Program:

ne 5. 11.  / 19.00 / Mozarteum Arcidiecézního muzea Olomouc. Carl Müller (1719-?): Il natal di Giove (Jaroměřice nad Rokytnou 1748). Koncertní provedení italské serenaty. Ensemble Damian Tomáš Hanzlík.

čt 9.11. / 19.30  / Krypta katedrály sv. Václava v Olomouci. Philip Jacob Rittler: Requiem F dur (Olomouc 1676). Heinrich Ignac Franz Biber: Requiem f moll. Czech Ensemble Baroque – Roman Válek.

ne 19. 11. / 19.00 / Kaple Božího Těla Jezuitského konviktu v Olomouci. Antonio Caldara: Madrigaly (Vídeň1732).  Novodobá  premiéra pozdního cyklu císařského vicekapelníka. Hof-Musici – Ondřej Macek.

st 22. 11. / 19.00 / Galerie Šantovka. Leonardo Vinci: La contesa de´ numi (Řím 1729). Scénické provedení italské serenaty. Ensemble Damian Tomáš Hanzlík. VOLNÝ VSTUP.

 

 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)