Muzikologie pořádá mezinárodní konferenci o populární hudbě devadesátek

Repro: Žurnál UP
Pondělí 14. červen 2021, 8:00 – Text: Milada Křížková Hronová

Více než třicet badatelů, atraktivní témata, diskuzní panely a mezinárodní přesah. To vše nabídne konference s názvem Mládež, populární hudba a třída v časech postsocialistické změny. Pořádá ji Centrum pro studium populární kultury (CSPK) a katedra muzikologie FF UP.

Mezinárodní konference se uskuteční 18. června v prostorách katedry muzikologie FF UP. Naváže na mimořádně úspěšnou akci Popular Music in Communist and Post-Communist Europe pořádanou v Olomouci v roce 2017 a následné setkání badatelů na kongresu Popular Music Studies in Europe ve Varšavě v roce 2019, na jehož organizaci se olomoucká katedra rovněž podílela. Mimo jiné i díky této pravidelné konferenční činnosti se několik mezinárodních týmů soustředilo v bezprostřední blízkosti olomoucké muzikologie a katedra se tak stala hlavním centrem zkoumání populární hudby v Česku.

„Konference s názvem Mládež, populární hudba a třída v časech postsocialistické změny akcentuje sociální předpoklady existence populární hudby, zejména v Československu, bezprostředně kolem roku 1989. Vystoupí na ní více než třicet badatelů z okruhů různých disciplín, k nimž patří muzikologie, soudobé dějiny, sociologie, politologie, bohemistika či pedagogika,“ uvedl Jan Blüml z katedry muzikologie FF UP a vyslovil i několik jmen.

„Úvodních referátů se zhostí profesoři Petr Bílek a Miroslav Vaněk. Následovat bude široká škála atraktivních témat, která zahrnují nejenom v posledních letech relativně často diskutované žánry, jakými jsou rock, punk, folk či alternativa, ale třeba také pop, black metal, hudbu skinheadů nebo rozmanité fenomény navazující na tradice lidové hudby. Rád bych vyzdvihl například příspěvek Ondřeje Daniela z Ústavu světových dějin FF UK, mimořádně aktivního organizátora Centra pro studium populární kultury, který bude srovnávat české a rakouské moderní deriváty lidové hudby. Přesah do zahraničí přinesou i referáty kolegů z Maďarska, Německa, Rakouska, Slovenska nebo Srbska,“ dodal.

Důležitou součástí konference budou diskuzní panely s německými odborníky. Ty by se měly věnovat nejen otázkám zaměřeným na vzdělávání, které souvisejí s populární hudbou, ale také na samu koncepci oboru Popular Music Studies.

„Na konferenci představíme aktuální publikaci Made in Germany: Studies in Popular Music (2021) ze stejnojmenné série prestižního vydavatelství Routledge, na kterou by v příštích letech měla navázat podobně koncipovaná práce Made in Czechoslovakia,“ řekl muzikolog Jan Blüml, který o historických i koncepčních otázkách výzkumu populární hudby bude na olomouckém setkání hovořit společně s Alešem Opekarem z AV ČR. Oba vědci v červenci zahajují další společný projekt GAČR, jehož výsledkem bude anglicko-jazyčná monografie shrnující dějiny zkoumání populární hudby u nás.

Konference je součástí projektu Překrásný nový svět: mládež, hudba a třída v českém postsocialismu (GAČR). Uskuteční se v Uměleckém centru UP v hybridní formě (fyzicky i online). Bude i streamována na facebooku Centra pro studium populární kultury. Více informací najdete ZDE.

Jan Blüml: „Bádání o populární hudbě se u nás úspěšně rozvíjelo zejména v šedesátých až osmdesátých letech minulého století. V rámci oboru Muzikologie po roce 1989 na mnoho let utichlo. Ještě před rokem 2017 se u nás žádné konference o populární hudbě nekonaly. Olomoucká muzikologie tak v tomto smyslu oživila několik desítek let opomíjenou tradici. Další ze série mezinárodních konferencí zaměřených na výzkum populární hudby ve střední a východní Evropě s organizační účastí olomoucké muzikologie se má uskutečnit už na podzim v polské Toruni.“

Zpět